3D modellezés, téralakítás, installáció, 2018
Programok: Blender 3D, Adobe After Effects
Alapanyag: xerox Universal Transparency plain lézer fólia, A3
Négyszínes lézernyomtatás // laser print using four colors
Készült: Média és Design Tanszék, Vizuális Művészeti Intézet,
Eger
Konzulens: Szigeti Gábor Csongor, adjunktus
Fóliákba zárt női figura installációja. Vajon térbeli, vagy síkbeli?
Munkám stílusgyakorlatként indult, 3D női testet formázó
számítógépes modellt készítettem. Színesen csíkozott stílusát és
címét a retopológia elnevezésű munkafolyamat inspirálta. Célom, hogy
modellem a való világban is térbelivé váljon, 3D nyomtató használata
nélkül...
A 3D modellezők a testhálót a figura izmai és
ruhái mentén készítik el, hogy a későbbiekben animálhatóvá válhasson
a figura. Ideiglenes színezéssel követik, ellenőrzik az
összekapcsolódó négyzeteket. A figura ilyenkor általában 3 különböző
színű jelölősávokkal gazdagodik - de csak ideiglenesen, ugyanis ezt
később lecserélik a textúrára. A jelölőszínezés a 3D modellezés
folyamatában tehát csupán eszközként van jelen, és nem használják
fel azt a figura designjaként.
Én ezt a szokást kívántam
megtörni, mivel észrevettem a jelölősávokban rejlő művészeti
lehetőséget. E sávokat jelen projektemben nem az animálhatóság
kedvéért készítettem, hanem design stílusként kisajátítottam. E
jelölés így eredeti funkciójától megszabadult, s önálló útjára
lépett, mint stílusjegy.
A fehéren maradt felületeket kettébontottam: néhány helyen lyukakat fúrtam a figurába, majd a maradék, egybefüggő részeket feketévé színeztem. A 3D figurát oldala mentén, hasával és hátával - a képernyővel - párhuzamosan kettészeleteltem, így most a figurának csak első fele látszik.
A figurát oldala mentén, hasával és hátával - a képernyővel - párhuzamosan kettészeleteltem, így most a figurának csak hátsó fele látszik. Nem álltam meg e két szeletnél, hanem folytattam a figura feldarabolását...
A 3D testet végül 12 szeletre osztottam, majd átlátszó fóliákra nyomtattattam. A 12 szelet a következőéppen néz ki: ezek kerültek az A3-as átlátszó fóliákra. Ígyhát az installációm 12 fóliarétegből áll, melyek egymás előtt helyezkednek el. Közöttük 1-1 cm távolságot hagytam, így lett térbeli kompozíció sík lapokból.
Különböző nézőpontokból lényegesen megváltozik a látvány. Az installáció körül haladva láthatjuk, amint előbb a test a térbeli elfordulás érzetét kelti, lassan szétválik sík rétegeire, majd újból összeáll. Ahogy az installáció mögé kerülünk, a felépült test hátsó nézetét pillanthatjuk meg.
Installációm számítógépes kiegészítő látványa a térbeli modell alá elhelyezett képernyőn volt megtekinthető a kiállításon. Egy sík szkenner áthalad a testrészeken, síkbeli fázisképekké szeletelve fel azokat. E fázisokból készült az animáció. Ez a koncepció előzte meg ugyanis munkámat.
2019-ben, amikor Programtervező informatikus fejlesztő FOSZ képzésre jártam, parallax hatású interaktív grafika programozásával foglalkoztam egy beadandó munka keretében. Ennek eredményét csodálhattuk meg, amikor betöltődött a főoldal. A grafika jelenleg számítógépen, egér-mozgatással működik a legjobban. Mobil eszközökön egy-egy koppintással is előcsalhatunk egy-egy mozdulatot.
Figurám még egy titkot rejt: miért van két lyuk a vállai mögött? Ez utalás egy másik munkámra, a szárnyas szuperhősömre a Monsters of the Negative című animációmban. (2016)
Eljött a pillanat, hogy bemutathassam a megvalósult, kézzel fogható tárgyat. De magát a testet sosem fogod meg. Az installációt 2018 tavaszán mutattam be a CROP MA'RKS félévi kiállításunkon, Egerben.
Két kiegészítő látvány-animációt készítettem a projekthez.
Készítette: Katyina Brigitta
Készült: Média és Design Tanszék,
Vizuális Művészeti Intézet, Eger, 2018
Konzulens: Szigeti Gábor Csongor