Body Streaks

3D modellezés, téralakítás, installáció, 2018

Adatok:

Programok: Blender 3D, Adobe After Effects
Alapanyag: xerox Universal Transparency plain lézer fólia, A3
Négyszínes lézernyomtatás // laser print using four colors
Készült: Média és Design Tanszék, Vizuális Művészeti Intézet, Eger
Konzulens: Szigeti Gábor Csongor, adjunktus

Koncepció és elkészítés:

Fóliákba zárt női figura installációja. Vajon térbeli, vagy síkbeli? Munkám stílusgyakorlatként indult, 3D női testet formázó számítógépes modellt készítettem. Színesen csíkozott stílusát és címét a retopológia elnevezésű munkafolyamat inspirálta. Célom, hogy modellem a való világban is térbelivé váljon, 3D nyomtató használata nélkül...

A 3D modellezők a testhálót a figura izmai és ruhái mentén készítik el, hogy a későbbiekben animálhatóvá válhasson a figura. Ideiglenes színezéssel követik, ellenőrzik az összekapcsolódó négyzeteket. A figura ilyenkor általában 3 különböző színű jelölősávokkal gazdagodik - de csak ideiglenesen, ugyanis ezt később lecserélik a textúrára. A jelölőszínezés a 3D modellezés folyamatában tehát csupán eszközként van jelen, és nem használják fel azt a figura designjaként.

Én ezt a szokást kívántam megtörni, mivel észrevettem a jelölősávokban rejlő művészeti lehetőséget. E sávokat jelen projektemben nem az animálhatóság kedvéért készítettem, hanem design stílusként kisajátítottam. E jelölés így eredeti funkciójától megszabadult, s önálló útjára lépett, mint stílusjegy.

A 3d modell előlnézete:

A fehéren maradt felületeket kettébontottam: néhány helyen lyukakat fúrtam a figurába, majd a maradék, egybefüggő részeket feketévé színeztem. A 3D figurát oldala mentén, hasával és hátával - a képernyővel - párhuzamosan kettészeleteltem, így most a figurának csak első fele látszik.

A 3d modell hátsó nézete:

A figurát oldala mentén, hasával és hátával - a képernyővel - párhuzamosan kettészeleteltem, így most a figurának csak hátsó fele látszik. Nem álltam meg e két szeletnél, hanem folytattam a figura feldarabolását...

A nyomtatásra leadott 12 sík grafika:

A 3D testet végül 12 szeletre osztottam, majd átlátszó fóliákra nyomtattattam. A 12 szelet a következőéppen néz ki: ezek kerültek az A3-as átlátszó fóliákra. Ígyhát az installációm 12 fóliarétegből áll, melyek egymás előtt helyezkednek el. Közöttük 1-1 cm távolságot hagytam, így lett térbeli kompozíció sík lapokból.

Installáció:

Különböző nézőpontokból lényegesen megváltozik a látvány. Az installáció körül haladva láthatjuk, amint előbb a test a térbeli elfordulás érzetét kelti, lassan szétválik sík rétegeire, majd újból összeáll. Ahogy az installáció mögé kerülünk, a felépült test hátsó nézetét pillanthatjuk meg.

Animáció:

Installációm számítógépes kiegészítő látványa a térbeli modell alá elhelyezett képernyőn volt megtekinthető a kiállításon. Egy sík szkenner áthalad a testrészeken, síkbeli fázisképekké szeletelve fel azokat. E fázisokból készült az animáció. Ez a koncepció előzte meg ugyanis munkámat.

Interaktív grafika:

2019-ben, amikor Programtervező informatikus fejlesztő FOSZ képzésre jártam, parallax hatású interaktív grafika programozásával foglalkoztam egy beadandó munka keretében. Ennek eredményét csodálhattuk meg, amikor betöltődött a főoldal. A grafika jelenleg számítógépen, egér-mozgatással működik a legjobban. Mobil eszközökön egy-egy koppintással is előcsalhatunk egy-egy mozdulatot.

titok:

Figurám még egy titkot rejt: miért van két lyuk a vállai mögött? Ez utalás egy másik munkámra, a szárnyas szuperhősömre a Monsters of the Negative című animációmban. (2016)

Kiállítás:

Eljött a pillanat, hogy bemutathassam a megvalósult, kézzel fogható tárgyat. De magát a testet sosem fogod meg. Az installációt 2018 tavaszán mutattam be a CROP MA'RKS félévi kiállításunkon, Egerben.

Animációk:

Két kiegészítő látvány-animációt készítettem a projekthez.

Készítette: Katyina Brigitta
Készült: Média és Design Tanszék, Vizuális Művészeti Intézet, Eger, 2018
Konzulens: Szigeti Gábor Csongor

Vissza a Főoldalra